Josef Frank har gjort djupa avtryck i den svenska formhistorien. Trots att han redan var 50 år när han lämnade den gryende nazismen för Sverige och Svenskt Tenn, räknas den österrikiske arkitekten och formgivaren som en av Sveriges genom tiderna viktigaste formgivare.
På Svenskt Tenn fick Josef Frank både en unik scen och ovärderlig hjälp från Estrid Ericson, som var en osedvanligt konstnärligt lagd producent. Han belönade henne genom att vara extremt produktiv: det finns över 2 000 möbelskisser och 160 textila mönster signerade Frank i Svenskt Tenns arkiv.
Josef Frank anställdes på Svenskt Tenn 1934 och redan några år senare fick duon Frank/Ericson sitt internationella genombrott. Svenskt Tenns utställningsrum på världsutställningarna i Paris 1937 och New York 1939 präglades tvärt emot tidens ideal av modiga kontraster, både vad gäller material, färger och mönster. De fick stor uppmärksamhet och blev, något paradoxalt, själva modellen för begreppet Swedish Modern.
Mönsterskatt
Under andra världskriget fick Josef Frank än en gång gå i exil. Mitt under brinnande krig flydde han till Manhattan och det gränsland mellan fantasi och verklighet där hans fritt växande livsträd med blommor och frukter kom till. Det resulterade i en mängd textila mönster. Bland annat de 50 han gav bort i 50-årspresent till Estrid Ericson den 16 september 1944. Prins Eugen var en av många som jublade: han tyckte mönstren till och med överträffade de som mönsterlegenden och Frankförebilden William Morris åstadkommit.
Så gick det till när en arkitekturprofessor från Wien på flykt undan nazismen lyfte svensk form till nya höjder.
Under andra världskriget fick Josef Frank än en gång gå i exil. Mitt under brinnande krig flydde han till Manhattan och det gränsland mellan fantasi och verklighet där hans fritt växande livsträd med blommor och frukter kom till. Det resulterade i en mängd textila mönster. Bland annat de 50 han gav bort i 50-årspresent till Estrid Ericson den 16 september 1944. Prins Eugen var en av många som jublade: han tyckte mönstren till och med överträffade de som mönsterlegenden och Frankförebilden William Morris åstadkommit.
Så gick det till när en arkitekturprofessor från Wien på flykt undan nazismen lyfte svensk form till nya höjder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar