Bergsmansgatan 22, Karlskoga 0586-505 32 kontakt@bevarainredning.com

tisdag 27 mars 2012

Liten skola i dekormålning

Om ni har tid, tålamod och stadiga händer kan ni ge er på ett dekormålningsprojekt! Väldigt kul tycker jag! Idag har jag fått en inlämnad byrå som ska förvandlas från vit till rutig.

Före                                             Efter  



1. Möbeln måste först målas i en färg basfärg, nu har jag lite tur att den här ska vara svart och vit så då behöver din inte målas, men den måste tvättas ordenligt.

2. Sedan är det dags att börja markera upp. Jag har använt en klisterfolie som jag skruvit ut rutor i, men det går också att använda maskeringstejp. Var nog med att mäta och tänk ut redan innan hur du vill att rutorna ska "ligga".
  

3. Så här blir det när att är upp markerat. Överallt där jag inte har folie nu blir svart när man börjar måla. Se till att alla kanter är helt nedtrycka.


4. Se även till att folien sitte runt alla hörn och kanter


5. När allt är på plats ska det målas en gång med basfärgen, i det här fallet vit. Då låser man så att minimalt av den svarta färgen kryper in. Låt torka ordentligt.


6. Sen är det bara att börja dutta! Använd svamp och dutta på den svarta färgen och en pensel vid behov.


7. Så fort det är torkt är det bara att börja dra bort folien/tejpen.Vänta inte förlänge med att dra bort för då spricker det lättare. Precis efter den har torkat är bäst för då är färgen elastisk!


8. Du kan behöva snygga till kanterna lite om det har "läckt" med basfärgen.

Klart!!! Rätt nöjd själv :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar