Bergsmansgatan 22, Karlskoga 0586-505 32 kontakt@bevarainredning.com

fredag 13 november 2015

Konsten att hänga speglar



Idag är det fredagen den 13e och att då ge sig på att hänga speglar kanske är lite vågat.
Peppar, peppar - än hänger de där de ska!
Jag har förut skrivit om speglar och eftersom jag idag gjorde ett litet collage med speglar tänkte jag skriva lite om hur jag gick tillväga då.




Eftersom jag gillade spegeln som hängde över nattduksbordet och tycker den går så fint ihop med lampan där utgick jag från den.




Jag valde ut några speglar jag tycker är fina ihop och började med att sätta den största mitt över sängen.




Det gäller att våga och blanda utan att varken ta speglar som är för lika eller speglar som "tar över" för mycket från varandra. De enkla Retro speglarna utan ram passar därför perfekt med den svarta spegelns utsirade ram och den klassiska spegeln ovanför sängbordet.




Jag är inte mycket för att hålla på och mäta utan gör gärna saker ganska spontant. I affären har vi spikhål lite överallt i väggarna så här är det ok, men hemma får man vara mer noggrann med vart man spikar så man begränsar märkena man gör i väggen.




Den vita spegeln hängde jag på en befintlig spik för att känna efter om den skulle passa in men både jag och Martina - som ni ser i spegeln tyckte det fanns bättre alternativ.




Alltså tog satte vi istället upp två st. speglar med guldram.
Den större spegeln tar upp formen hos spegeln längst till höger och det binder ihop det hela.
När man hänger två speglar (eller tavlor) ovanför varandra brukar det bli bäst om man hänger den lilla överst. Annars får man lätt känslan att den stora blir för "tung" ovanför den lilla.
I det här fallet är den lilla spegeln bredare än den stora och jag ville heller inte ha ett för ordnat intryck. Hade jag hängt den stora längst ned hade den matchat spegeln längst till höger för bra.
Alltså bröt jag här mot min egen regel men när man kan reglerna kan man medvetet bryta dem eftersom det blir bra ändå när man vet varför man gör det.




Som sagt mätte jag inte utan satte speglarna efter ögonmåttet.
Visst hade jag kunnat satt alla speglarna efter samma linje i nederkanten, men då hade jag varit tvungen att få det helt rakt. Jag hade också fått en för "stel" upphängning.
Det jag tänkt på för att få balans är att ha ungefär lika mycket utrymme mellan alla speglar.
Om man sätter vissa speglar tätt och andra med långt mellanrum ser det lätt rörigt och slarvigt ut.
Ett bra sätt att se hur det blir bäst är att lägga speglarna på golvet först.
Då kan man lätt flytta runt dem utan att göra några hål i väggen. De gör man först när man bestämt sig.



Hur väljer man då höjd om man bara har en spegel?
En bra grundregel är att sätta den så man bekvämt kan spegla sig i den.
Den här spegeln sitter väldigt högt i förhållande till byrån. Hemma hos en lång person kommer ju dock spegeln långt upp. Om man har en möbel som är låg och ändå vill ha en spegel högre upp kan man tänka på hur man dekorerar möbeln.

Till vänster har jag ställt ett doftljus och ett fat, helt ok om spegeln suttit längre ned. Nu förstärker de låga sakerna dock synen av den tomma väggen.
Ställer man saker med höjd - som på den andra bilden, då lurar man ögat lite och avståndet krymper.

På vår hemsida finns dessa speglar och fler.
Titta gärna in : bevarainredning. / Karin








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar